Maj 2019                                                                                         

VEDTÆGTER

FOR

GRUNDEJERFORENINGEN FUGLEPARKEN

 

§ 1. NAVN

Foreningens navn er grundejerforeningen Fugleparken. Dens område er de i deklaration, lyst den 22.03.1966 omhandlende ejendomme matr. 8 CV Karlslunde by og sogn samt parceller udstykket herfra.

Foreningens hjemsted er Greve Kommune.

 

§ 2 MEDLEMMER, MEDLEMSPLIGT & MEDLEMSRET

Alle ejere af grunde inden for det i § 1. angivne område har ret og pligt til at være medlem af grundejerforeningen.

Ophører et medlem at være ejer af en af de omhandlende parceller bortfalder medlemsretten og vedkommende udtræder af foreningen uden krav på refusion af kontingent eller udbetaling af andel i foreningens formue.

Medlemspligten for ejere af ovennævnte parceller indtræder samtidig med erhvervelsen, uanset på hvilken måde denne finder sted, og indtrædende medlemmer erholder ved indtræden anpartsvis ret til foreningens formue.

Meddelelse om ejendommens overdragelse og dermed følgende udtræden for sælgeren og indtræden for køberen skal senest 14 dage efter handelens indgåelse fremsendes til foreningen.

Et indtrædende medlem, der erhverver en ejendom, hvor sælgeren er i kontingentrestance eller i restance med ydelser og bidrag til foreningen, er pligtig at udrede det skyldige beløb og hæfter solidarisk med sælgeren for de parcellen påhvilende forpligtigelser og får først de med medlemskabet følgende rettigheder, når restancen er udlignet tilligemed påløbne omkostninger.

 

§ 3 FORMÅL

Grundejerforeningens formål er blandt andet i overensstemmelse med bestemmelserne i nævnte udstykningsdeklaration at varetage medlemmernes – eventuelt grupper af medlemmernes – fælles interesser, herunder navnlig at forestå de ved den i § 1. nævnte fastlagte opgaver med hensyn til anlæg og vedligeholdelse af veje og stier og anlæg og vedligeholdelse af fællesarealer m.v.    

 

§ 4 HÆFTELSE

Medlemmerne hæfter ikke for foreningens forpligtigelser, medmindre generalforsamlingen på den for vedtægtsændringer foreskrevne måde vedtager anden hæftelse for enkelte, konkret angivne forpligtigelser vedrørende anlæg og vedligeholdelse af veje og stier, el-forsyning an anlæg og vedligeholdelse af fællesarealer.

 

§ 5. KONTINGENT

Kontingent fastsættes af generalforsamlingen for et år ad gange på grundlag af et af bestyrelsen forelagt budget for det pågældende regnskabsår.

Kontingent betales forud for et år ad gangen. Der betales kontingent for hver parcel, et medlem er ejer af. Kontingentet forfalder til betaling 1. juni. Sidste indbetalingsdag er 10. juni.

Såfremt indbetaling ikke er sket rettidigt, opkræves et gebyr på kr. 20,-. Hvis indbetalingen ikke er foretaget inden 30 dage efter sidste rettidige indbetalingsdag, overgives sagen til inkasso, og de dermed forbundne udgifter påhviler restanten.

Foruden det årlige kontingent er medlemmerne pligtige til at betale de ydelser og bidrag, der påhviler de enkelte parceller for de lån, som eventuelt måtte blive optaget i medfør af bestemmelserne i § 4.

Ved ejerskifte betaler den nye ejer kr. 100,00 i indskud pr. parcel. Beløbet er forfaldent til betaling på overtagelsesdagen og skal være foreningen i hænde senest 1 måned efter påkrav.

Afgår et medlem ved døden indtræder arvingerne som medlem uden indskud. Det samme er tilfældet ved overdragelse til ægtefælle/medejer.

 

§ 6 RENHOLDELSE

Medlemmerne er pligtige til stedse at holde grunden fri for ukrudt. En fuldstændig rensning for ukrudt skal være gennemført inden hvert års 15. juli.

Det påhviler endvidere de enkelte medlemmer at holde græsrabatterne udenfor den pågældende parcel i orden og i modsat tilfælde er foreningen berettiget til i grove tilfælde at lade græsset slå for det pågældende medlems regning.

Vedrørende betaling for disse i denne paragraf udførte arbejder gælder også bestemmelserne vedrørende betaling i paragraf 5.

 

§ 7. GENERALFORSAMLING M.V.

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Kun den kan vedtage, ændre eller ophæve vedtægterne.

Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af april måned.

Generalforsamlingen skal afholdes i Greve kommune. Indkaldelse til såvel ordinær som ekstraordinær generalforsamlinger sker ved brev med mindst 14 dages varsel. Det reviderede regnskab for det forløbne regnskabsår udsendes til medlemmerne samtidig med indkaldelse til den ordinære generalforsamling.

Generalforsamlinger og møder sammenkaldes af bestyrelsen. Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af forsamlingen. Dirigenten må ikke være bestyrelsesmedlem eller revisor i foreningen.  

Indkaldelsen skal indeholde meddelelse om, hvilke emner, der vil være at behandle, og på generalforsamlingen og ekstraordinære generalforsamlinger kan kun træffes afgørelser vedrørende emner, der er optaget i den medlemmerne meddelte dagsorden.

 

§ 8 EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING

Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen måtte skønne det formålstjenligt, eller når mindst 1/3 af foreningens stemmeberettigede medlemmer fremsætter ønsker herom og samtidig nærmere angiver hvilke mener, der ønskes behandlet. Bestyrelsen er forpligtiget til senest 4 uger herefter at indkalde til den ekstraordinær generalforsamling.

 

§ 9 DAGSORDEN

For den ordinære generalforsamling skal der gælde følgende dagsorden:

1.                   Valg af dirigent

2.                   Beretning fra bestyrelsen om foreningens virksomhed i det forløbne år.

3.                   Forelæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse.

4.                   Forslag fra bestyrelsen, derunder fastsættelse af kontingent.

5.                   Forslag fra medlemmerne.

6.                   Valg af medlemmer til bestyrelsen.

7.                   Valg af suppleanter til bestyrelsen.

8.                   Valg af 2 revisorer og revisorsuppleant.

9.                   Eventuelt.

Forslag fra medlemmerne eller sager, der af medlemmerne ønskes behandlet på ordinære generalforsamlinger, skal skriftligt tilsendes bestyrelsen og være denne i hænde senest d. 15. marts.

 

§ 10 STEMMERET OG VEDTÆGTSÆNDRING

Alle valg og almindeligt foreliggende sager afgøres ved simpel stemmeflerhed. Hvert medlem har en stemme for hver parcel, vedkommende er ejer af, dog højst 5 stemmer. Afstemningen kan ske ved håndsoprækning. Dog skal afstemning ske skriftligt, når 5 medlemmer kræver skriftlig afstemning.

Medlemmerne kan lade sig repræsentere på generalforsamlinger ved fuldmagt. Ingen fuldmagt kan repræsentere mere end 5 stemmer. Til vedtægtsændringer fordres, at mindst halvdelen af medlemmerne er til stede og afgiver stemme, og at beslutningen tages med mindst 2/3 af de afgivne stemmer. lse af veje og stier og anlæg og vedligeholdelse af fællesarealer m.v.   

Medlemmer i kontingentrestance har ikke stemmeret.

Er det foreskrevne antal stemmer ikke til stede, indkaldes inden en måned med mindst 14 dages varsel en ny generalforsamling, på hvilken der uden hensyn til de mødendes antal kan tages gyldig beslutning, såfremt 2/3 af de tilstedeværende stemmer for forslaget.

Enhver ændring af vedtægter skal for at være gyldig godkendes af Greve kommune.

 

§ 11. PROTOKOL

De på generalforsamlingen vedtagne beslutninger og behandlede sager indføres i foreningens forhandlingsprotokol, der underskrives af dirigenten og de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer.

 

§ 12. BESLUTNINGERS IKRAFTTRÆDEN

De af den ordinære eller den ekstraordinær generalforsamling trufne beslutninger, samt beslutninger, der i henhold til nærværende vedtægter måtte tages af bestyrelsen, er gældende for medlemmerne, indtil de lovligt måtte ændres i henhold til vedtægterne.

 

§ 13 BESTYRELSEN M.M.

Bestyrelsen består af 5 medlemmer, der vælges på den ordinære generalforsamling og afgår efter tur. Der afgår skiftevis 2 og 3 medlemmer hvert år, således at formand og et bestyrelsesmedlem vælges på den ordinære generalforsamling de lige årstal, kasserer og de øvrige 2 bestyrelsesmedlemmer de ulige årstal.

Formand og kasserer kan ikke afgå samme år.

Genvalg kan finde sted.

Formand og kasserer vælges af generalforsamlingen, medes bestyrelsen konstituerer sig med næstformand og sekretær.

Den fastsætter i øvrigt selv sin forretningsorden og fører protokol over forhandlingerne og de af bestyrelsen trufne beslutninger.

Protokollen underskrives af de tilstedeværende medlemmer.

Bestyrelsen er berettiget til under ansvar over for generalforsamling i fornødent omfang at engagere lønnet medhjælp i sager, hvor dette skønnes nødvendigt, for eksempel assistance af revisor, advokat, ingeniør eller landinspektør.

Hvervet som bestyrelsesmedlem er ulønnet, dog kan generalforsamlingen, dersom det efter arbejdets karakter skønnes rimeligt, tillægge formand, kasserer og sekretær et mindre honorar.

Bestyrelsen kan til løsning af specielle opgaver nedsætte udvalg, der kan bestå af medlemmer uden for bestyrelsen, idet udvalgsformanden dog altid skal være et bestyrelsesmedlem. Et sådant udvalg har ikke besluttende myndighed. 

 

§ 14. BESTYRELSENS RÅDEN

Bestyrelsen repræsenterer foreningen udadtil i enhver henseende, såvel over for offentlige myndigheder som over for private.

Bestyrelsen råder over foreningens midler i overensstemmelse med loven og de på generalsamlingen trufne beslutninger. Formanden og kassereren har i forening tegningsret for foreningen. Ved dispositioner om fast ejendom, samt ved optagelse af lån og pantsætning tegnes foreningen af hele bestyrelsen.

 

§ 15. BESTYRELSESMØDER

Bestyrelsesmøder afholdes, så ofte formanden finder det nødvendigt, eller når mindst 2 bestyrelsesmedlemmer forlanger det. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 4 medlemmer er til stede, heraf enten formanden eller næstformanden.

Formanden – eller i hans fravær næstformanden – leder bestyrelsesmøderne og har i tilfælde af stemmelighed den afgørende stemme.

Såfremt et bestyrelsesmedlem udtræder af foreningen, bliver umyndiggjort eller bliver ude af rådighed over sit bo, skal bestyrelsen snarest muligt supplere sig med en af de valgte suppleanter.

Dersom formanden eller næstformanden efter ovenstående måtte udtræde af foreningen skal hans afløser vælges inden for de resterende bestyrelsesmedlemmer, og dersom ingen ønsker at modtage valg, skal bestyrelsen foranledige indkaldt til ekstraordinær generalforsamling til valg af stedfortræder.

 

§ 16. REGNSKAB

Kassereren modtager foreningens indtægter og udbetaler alle af formanden anerkendte udgifter.

Anerkendelse skal foreligge skriftligt. Han fører en af bestyrelsen autoriseret kassebog samt medlemsprotokol.

Kassereren underskriver alle kvitteringer, kassebeholdningen skal henstå i bank, sparekasse eller giro, og kontoen kan disponeres af formanden eller kassereren hver for sig. Den kontante kassebeholdning må normalt ikke overstige kr. 1000,00.

Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Årsregnskabet afleveres af kassereren til formanden inden den 31. januar.

Formanden videreekspederer regnskabet til de af generalforsamlingen valgte revisorer, der har 1 måned til                       regnskabets gennemgang og tilbagelevering til formanden med eventuelle bemærkninger. Regnskabet skal foreligge fulgt færdigt og revideret senest d. 1. marts.

 

§ 17. FORENINGENS OPLØSNING

Opløsning af foreningen kan ikke ske uden Greve kommunes godkendelse.

I tilfælde af foreningens opløsning tilfalder foreningens formue Greve kommune til formål for grundejerforeningens område. 

 

Grundejerforeningen FUGLEPARKEN 

p.b.v.

Jan Reimert  

                                                          formand   

   

Vedtaget på: Ekstraordinær generalforsamling 01-05-2019
Godkendt af: Greve kommune 09.05.2019


Tilbage til Forside